Kategorie blog
Ewolucyjne sygnały alarmowe w językach
Ewolucyjne sygnały alarmowe w językach





















S
PIS TREŚCI


Wstęp......................................................................................................11

Rozdział 1: Rozumienie alarmowych głosek w językach i
     ich wpływ na rozwój ekonomiczny świata ........................................15
     1.1. Tło historyczne...................................................................................15
     1.2. Nowa teoria: praktyczny kierunek wpływający na
         przyspieszenie ekonomicznego rozwoju w
         krajach Trzeciego Świata ......................................................................19
     1.3. Ewolucyjny system komunikacji ..........................................................21
     1.4. Zrozumienie sygnałów alarmowych .....................................................24
     1.5. Tworzenie głosek alarmowych przez zestawianie głosek
         brzmiących podobnie jak samogłoski......................................................26

Rozdział 2: Języki zawierające dużą liczbę
     sygnałów alarmowych........................................................................29
    
2.1. Języki alarmowe.................................................................................29
     2.2. Języki alarmowe typu germańskiego ...................................................30
          2.2.1. Język angielski...........................................................................31
          2.2.2. Język niemiecki mocniejszym językiem alarmowym
             niż język angielski.............................................................................33
          2.2.3. Język niderlandzki .....................................................................35
     2.3. Języki alarmowe typu chińskiego ........................................................37
          2.3.1. Mandaryński i inne chińskie dialekty............................................37
          2.3.2. Język wietnamski ......................................................................39
          2.3.3. Język tajski ...............................................................................39
          2.3.4. Język japoński ...........................................................................40
     2.4. Inne języki alarmowe – francuski i fiński .............................................42
     2.5. Różnice intensywności w językach alarmowych.....................................44
     2.6. Języki częściowo alarmowe ................................................................45

Rozdział 3: Języki, które nie zawierają znaczącej liczby
     sygnałów alarmowych........................................................................47

     3.1. Język hiszpański ................................................................................48
     3.2. Języki słowiańskie..............................................................................50
     3.3. Język indonezyjski i filipiński...............................................................52
     3.4. Język arabski ....................................................................................53
     3.5. Języki afrykańskie..............................................................................53
          3.5.1. Język joruba..............................................................................54
          3.5.2. Języki bantu – suahili ................................................................54
     3.6. Język hindi .......................................................................................55
     3.7. Język perski.......................................................................................55

Rozdział 4: Języki alarmowe i starożytne cywilizacje ...........................57
    
4.1. Starożytna Grecja ..............................................................................57
     4.2. Język łaciński ....................................................................................60
     4.3. Inne starożytne cywilizacje i ich języki alarmowe..................................61
         4.3.1. Starożytna cywilizacja indyjska (sanskryt) ....................................61
         4.3.2. Starożytny język egipski...............................................................62
         4.3.3. Język aztecki...............................................................................64

Rozdział 5: Wpływ języków alarmowych na psychikę i
     zachowanie człowieka .......................................................................67
    
5.1. Automatyczne rozpoznanie sygnału alarmowego...................................68
     5.2. Zmiany w organizmie podczas stanu alarmowego ................................69
          5.2.1. Zwiększona czujność i skupienie uwagi.........................................70
          5.2.2. Pamięć ......................................................................................70
          5.2.3. Ograniczenie zbędnych działań....................................................70
     5.3. Charakter ludzi odczuwających lęk ......................................................71
     5.4. Skutki uboczne bycia w stanie lęku .....................................................73
          5.4.1. Niekorzystne efekty wysokiego poziomu lęku
              a hierarchia ....................................................................................74

Rozdział 6: Nowa teoria rozwoju gospodarczego...................................79
     6.1. Co z tego wynika?..............................................................................79
     6.2. Krzywa Wundta i ekonomiczna wydajność ...........................................80
     6.3. Agresja i jej znaczenie w rozwoju ekonomicznym..................................82
     6.4. Integracja biologicznych pragnień człowieka w celu
         podwyższenia pozycji w hierarchii z postępem
         i harmonią społeczną ............................................................................84
     6.5. Przewidywania dotyczące dalszego rozwoju gospodarczego
         w oparciu o przedstawioną teorię...........................................................85
     6.6. Zastosowanie teorii ............................................................................86

Bibliografia .............................................................................................89

O Autorze................................................................................................100





W
STĘP



        Czytelnik będzie wezwany do zastanowienia się nad fascynującą zależnością, niezauważoną dotąd przez filozofów i naukowców. Książka ta prezentuje konkurencyjne wobec już istniejących wytłumaczenie rozwoju ekonomicznego świata.
        Należy rozważyć następujące kwestie:
        •    Czy Polacy byliby tak produktywni jak Niemcy, gdyby posługiwali się językiem niemieckim?
        •    Czy Indie, Południowa Ameryka i Afryka rozwijałyby się szybciej,
              gdyby mieszkańcy tych części świata wykorzystywali język mandaryński?
        •    Czy Rzym istniałby do dzisiaj, gdyby Rzymianie używali języka,
              którym posługiwali się ludzie za czasów cesarza Augusta?
        Dziedziny naukowe, takie jak ekonomia, psychologia i filozofia, nie zdołały jeszcze dostarczyć sprawdzalnej i mającej zastosowanie teorii, która mogłaby odpowiedzieć na powyższe pytania.
        Różnica w zamożności na świecie często jest określana jako różnica między bogatą północą a biednym południem. Teoria zaprezentowana w tej książce pokazuje, że lepiej mówić



12                                                      EWOLUCYJNE SYGNAŁY ALARMOWE W JĘZYKACH



o różnicy lingwistycznej. Na przykład bogate są te państwa, w których używa się języków germańskich, takich jak angielski, niemiecki, duński, szwedzki i norweski, a także azjatyckich języków tonalnych, jak mandaryński, kantoński, japoński czy koreański. Natomiast w państwach charakteryzujących się niskim rozwojem ekonomicznym używa się takich języków, jak np. arabski, hinduski i portugalski.
        Książka ta przedstawia teorię, która pokazuje brakujący element historii ekonomicznej świata. Ta teoria może pomóc zrozumieć, dlaczego niektóre społeczeństwa (np. Chiny) są w stanie kwitnąć ekonomicznie, podczas gdy inne żyją w wielkiej biedzie (np. Etiopia czy Indie).
        Podstawą koncepcji jest założenie, że aby społeczeństwo było w stanie rozwinąć się ekonomicznie, jego członkowie muszą mieć podwyższony stan lęku. Jest on łatwy do zaobserwowania i charakteryzuje się m.in. elementami typowymi dla introwertyków. Odznacza się nim spora część populacji Japonii czy Szwecji.
        Aby osiągnąć podwyższony stan lęku (a więc także czujności), ludzie muszą być pobudzani przez prymitywny system komunikacji, który rozwijał się, aby pozwolić zarówno im, jak i innym przedstawicielom królestwa zwierząt rozpoznać zagrożenie. Z chwilą gdy je dostrzegą, natychmiast uruchamiają sygnały alarmowe, aby ogłosić to innym członkom grupy. Zjawisko daje się zaobserwować u różnych zwierząt na skali ewolucyjnej.
        Elementy teorii oraz związane z nią zagadnienia będą dokładnie omawiane w kolejnych rozdziałach tej książki, tutaj należy jedynie powiedzieć, że wskazuje ona, iż mógłby zostać



WSTĘP                                                                                                         13



stworzony język z dużą liczbą ewolucyjnych alarmowych sygnałów dźwiękowych. Pozwalałby automatycznie wzmocnić poczucie lęku u ludzi, którzy posługiwaliby się nim jako językiem ojczystym, jak również tworzyć warunki sprzyjające rozwojowi ekonomicznemu.
        W przeszłości języki wielu wysoko rozwiniętych społeczeństw, takich jak Grecja czy Rzym, zawierały dźwięki alarmowe, które stopniowo były zastępowane innymi głoskami. Wraz z tą zmianą językową zaczął się upadek ekonomiczny starożytnych cywilizacji. W dzisiejszych czasach w najbardziej rozwiniętych państwach świata mówi się językami, które zawierają w sylabach wiele ewolucyjnych alarmowych głosek – przykładem jest język niemiecki. Natomiast ludność państw, które mają trudną sytuację ekonomiczną, posługuje się językami o bardzo małej zawartości ewolucyjnych alarmowych sygnałów – jak w języku hindi.
        Aby lepiej zilustrować tę zależność, możemy posłużyć się pewną analogią: tak jak dobra ziemia jest niezbędna do uprawy roślin, tak wysoka zawartość alarmowych głosek w języku jest warunkiem koniecznym rozwoju elementów, które mogą się przyczynić do ekonomicznego sukcesu państwa, np. systemu edukacji. Zwiększoną czujność społeczeństwa można osiągnąć przez wprowadzenie do języka wielu ewolucyjnych sygnałów alarmowych.
        Książka zaczyna się od analizy sygnałów alarmowych, które pojawiają się w naturze. Są używane w naturalnym otoczeniu i umieszczone w sylabach. Rozdziały drugi i trzeci analizują najważniejsze języki pod kątem zawartości sygnałów alarmowych. Czwarty rozdział ukazuje języki używane wrozwiniętych



14 Ewolucyjne sygnały alarmowe w językach



ekonomicznie cywilizacjach starożytnych, takich jak Grecja i Rzym. Zawierały one znacznie więcej sygnałów alarmowych w sylabach niż języki cywilizacji słabo rozwiniętych. Rozdział piąty bada wpływ koncentracji sygnałów alarmowych na psychikę i zachowanie ludzi posługujących się danym językiem. Ostatni rozdział, szósty, opisuje wpływ sygnałów alarmowych w językach na ekonomiczny rozwój państw i wskazuje, jaki poziom lęku (jak twierdzi Wundt: „odwrócone U” ukazuje związek pomiędzy pobudzaniem a wykonaniem) jest konieczny do ekonomicznego rozwoju.
        Teoria prezentowana w tej książce podaje nieodparty argument, który nigdy nie był zanalizowany. Mam nadzieje, że ta pobudzi czytelnika do ponownego analizowania dotychczasowych poglądów oraz przyczyni się do poprawy sytuacji gospodarczej w krajach słabo rozwiniętych.






ROZDZIAŁ 1


ROZUMIENIE ALARMOWYCH
GŁOSEK W JĘZYKACH
I ICH WPŁYW NA ROZWÓJ
EKONOMICZNY ŚWIATA


1.1. TŁO HISTORYCZNE

        Przez tysiące lat historycy zastanawiali się nad przyczynami powstawania i upadku cywilizacji. Powszechnie wierzono, że posiadały one kombinacje elementów, które pozwoliły im kwitnąć i rozwijać się pod względem ekonomicznym. Do najważniejszych zaliczano dobrze rozwinięty system edukacyjny, bogactwo zasobów naturalnych (jak minerały i żyzna ziemia), siłę militarną, przywódcę, który dobrze zarządza krajem, brak korupcji i rozpusty, etykę pracowitości oraz dobrze rozwiniętą sieć handlową. Obecność jednego lub więcej z wymienionych czynników uznawano za wyjaśnienie rozwoju ekonomicznego. Natomiast niski poziom ekonomiczny tłumaczono brakiem jednego lub więcej z tych elementów. Przyczyn upadku starożytnego Rzymu upatrywano się w korupcji, zaniku handlu, przemysłu i osłabieniu militarnym.



16 Ewolucyjne sygnały alarmowe w językach




Ilustracja 1. Rządy cesarza rzymskiego Oktawiana Augusta (63 p.n.e. – 14 n.e.) były epoką stabilności, dobrobytu i twórczości artystycznych


        Oprócz zastanawiania się, dlaczego starożytne cywilizacje powstały i upadły, wielu naukowców stawia podobne pytanie współczesności. Próbuje dociec, czemu niektóre społeczeństwa rozwinęły się ekonomicznie, a inne pozostają nierozwinięte.
        Możemy stwierdzić z całą pewnością, że występuje ogromna różnica w tempie rozwoju gospodarczego w różnych rejonach świata. W dzisiejszych czasach do najbogatszych i najmocniej



Rozdział 1: Rozumienie alarmowych głosek… 17



uprzemysłowionych należą państwa zachodnie (Europa Zachodnia, Ameryka Północna, Australia) oraz kraje Azji (Japonia, Korea, Chiny, Tajwan, Singapur). Z drugiej strony zaś regiony takie jak Ameryka Południowa, Afryka, Bliski Wschód i subkontynent indyjski nie są w stanie rozwinąć się ekonomicznie do poziomu krajów zachodnich i azjatyckich krajów Pacyfiku.
        Jeszcze niedawno rządy poszczególnych krajów oraz instytucje międzynarodowe, takie jak Organizacja Narodów Zjednoczonych (ONZ), próbowały stymulować rozwój gospodarczy niektórych najbardziej zacofanych ekonomicznie regionów, tworząc odpowiednie warunki. Liczono na to, że wystarczy wprowadzić elementy, które według ONZ są odpowiedzialne za ekonomiczny rozwój i za upadek społeczeństw. Niektórzy przedstawiciele ONZ wierzyli, że przyczyni się do tego powszechna edukacja i przez wiele lat zużywali kolosalne rezerwy finansowe Organizacji na tworzenie odpowiednich programów (np. w 1961 roku David McClelland zaczął prowadzić kursy, które miały wzmocnić motywację konieczną do osiągania zamierzonych celów; kursy te ONZ kontynuowała aż do lat 80.). Niestety nie przyniosły one oczekiwanych rezultatów. Do tej pory wiele autorytetów w dziedzinie psychologii, socjologii i ekonomii szuka metod pozwalających zapewnić rozwój ekonomiczny w tych rejonach.
        Niektóre wyjaśnienia niepowodzeń krajów Trzeciego Świata są podobne do tradycyjnych koncepcji upadku starożytnych cywilizacji. Wśród licznych badaczy zajmujących się tym zagadnieniem są Arnold Toynbee (1947) i David McClelland (1961). Toynbee sugerował, że rozwój ekonomiczny społeczeństw jest uzależniony od istnienia warunków do współzawodnictwa, gdyż wtedy członkowie danego społeczeństwa są motywowani do działania. Według niego motywacja może być zewnętrzna i wewnętrzna. McClelland twierdził natomiast, że ekonomiczny rozwój społeczeństwa jest proporcjonalny do siły motywacji, która pozwala na podjęcie konkretnych działań.




do góry

Wykonane przez Onisoft.pl

2017 Wszelkie prawa zastrzeżone oceanksiazek.pl

Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl