Kategorie blog
Operator systemu magazynowania
Operator systemu magazynowania





















Spis treści
Wykaz skrótów i terminów...................................................11
Ustawowe..........................................................................11
Pozostałe...........................................................................12
Od autora..........................................................................17
Wstęp................................................................................19
Podziemne magazynowanie gazu (PMG)...............................41
Historia PMG w Polsce.........................................................41
Pojęcie „magazynowanie”....................................................44
PMG – pojęcie i rodzaje.......................................................49
Lokalizacja PMG..................................................................51
Eksploatacja PMG...............................................................54
Systemy eksploatacji i wybierania........................................54
Eksploatacja PMG a eksploatacja złoża.................................56
Budowa i struktura PMG......................................................59
Rodzaje PMG......................................................................61
Magazyny w częściowo wyeksploatowanych złożach..............62
Magazyny w strukturach zawodnionych................................64
Magazyny w kawernach solnych...........................................67
Cel magazynowania gazu....................................................69
Optymalizacja wydobycia gazu ziemnego.............................70
Ingerencja władz publicznych..............................................77
Pomoc państwa dla przedsiębiorstw energetycznych.............83
Imperium i dominium.........................................................93
Teoria dominacji................................................................105

6 OPERATOR SYSTEMU MAGAZYNOWANIA
Regulacja sektorowa .........................................................111
Uznanie regulacyjne ..........................................................114
Działalność regulowana .....................................................119
Działalność koncesjonowana ..............................................125
Koncesjonowanie działalności OSM .....................................127
Działalność OSM wymagająca uregulowania  przez URE........136
URE – organ regulacyjny  ..................................................139
Działalność OSM wymagająca uregulowania  przez URE .......149
Organ regulacyjny aspekty porównawcze  ...........................155
ENTSO – Europejska Sieć Operatorów 
Elektroenergetycznych Systemów Przesyłowych ...................156
ERGEG – Europejska Grupa Regulatorów Rynku
Energii Elektrycznej i Gazu  .................................................167
ERI – Elektroenergetyczna Inicjatywa Regionalna .................170
ACER – Agencja ds. Współpracy Organów
Regulacji Energetyki  ..........................................................172
REMIT – Integralność i przejrzystość
hurtowego rynku  energii ....................................................174
CEER – Rada Europejskich Organów
Regulacji  Energetyki ..........................................................186
GEMA – Gas and Electricity Markets Authority ......................189
TGE – Towarowa Giełda Energii ..........................................190
Europejska Giełda Energii ...................................................195
Prawne podstawy magazynowania gazu  .............................199
Ustawa o zapasach ............................................................200
Pakiety energetyczne a magazynowanie gazu ......................205
I Pakiet energetyczny  .......................................................205
II Pakiet energetyczny .......................................................206

7 SPIS TREŚCI
III Pakiet energetyczny ......................................................209
Rozdział działalności  w III Pakiecie energetycznym .............212
Efektywność energetyczna  ................................................219
Liberalizacja rynku gazu a magazynowanie gazu ..................225
Bezpieczeństwo energetyczne .............................................231
TPA według Traktatu z Lizbony ...........................................234
Dobre Praktyki TPA ............................................................256
Unbundling ........................................................................261
Formy Unbundlingu  ...........................................................276
OSM regulacje ...................................................................279
Pojęcie OSM ......................................................................279
Rola OSM  .........................................................................285
OSM regulacje ...................................................................287
Ustawa o zapasach ............................................................288
Forma prawna OSM ...........................................................297
Utworzenie Oddziału OSM na tle
Dyrektywy gazowej  2003/55/WE ........................................301
Utworzenie Spółki OSM na tle
Dyrektywy gazowej 2009/73/WE ........................................312
Obowiązki OSM z Prawa energetycznego ............................315
Obowiązki OSM na tle projektu Prawa gazowego .................353
Niezależność OSM według projektu Prawa gazowego ...........374
Przekształcenia własnościowe .............................................377
Usługa magazynowa...........................................................381
Usługa magazynowania w prawie europejskim......................381
Traktaty ............................................................................381
Traktat EWWiS ..................................................................386
Jednolity Akt Europejski .....................................................390
Traktat z Maastricht ...........................................................393

8 OPERATOR SYSTEMU MAGAZYNOWANIA
Traktat z Amsterdamu .......................................................394
Traktat z Nicei ...................................................................395
Traktat z Lizbony ...............................................................396
Regulamin Świadczenia Usług Magazynowania .....................403
Umowa magazynowania .....................................................407
Umowa adhezyjna .............................................................421
Umowa a Ustawa o zapasach..............................................424
Charakter prawny umowy ..................................................434
Umowa według Prawa energetycznego  ..............................439
Treść umowy o świadczenie usług magazynowania ..............445
Taryfa ...............................................................................451
Bibliografia ........................................................................459
Akty Prawne ......................................................................467
Inne źródła .......................................................................473
Orzecznictwo .....................................................................479
Spis ilustracji  ....................................................................483





                                               Stan prawny na styczeń 2019 roku

 





                                                    Wykaz skrótów i terminów
 


                                                             Ustawowe:

Ustawa o zapasach – ustawa o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym z dnia 16.02.2007 r. (Dz.U.2018.1323)
pr. en. – Prawo energetyczne z dnia 10.04.1997 r. (Dz.U.2018.755)
p.g. – Prawo gazowe projekt z dnia 9.10.2012
r. p.g.g. – Prawo geologiczne i górnicze z dnia 9.06.2011 r. (Dz.U.2017.2126)
OSM – Operator Systemu Magazynowania
OSM Sp. z o.o. – Operator Systemu Magazynowania Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (obecnie: Gas Storage Poland Sp. z o.o.)
OSP – Operator Systemu Przesyłowego
OSD – Operator Systemu Dystrybucyjnego
OZE – odnawialne źródła energii
k.s.h. – Kodeks Spółek Handlowych z dnia 15.09.2000 r. (Dz.U.2017.1577)
URE – Urząd Regulacji Energetyki


12                                                                                  OPERATOR SYSTEMU MAGAZYNOWANIA



Pozostałe:

ACER – Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki
Amsterdamskie Forum – Amsterdamskie Forum Zrównoważonej Energii
BASREC – Współpraca Energetyczna Regionu Morza Bałtyckiego
BEREC – Organ Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej
Berlińskie Forum – Berlińskie Forum Paliw Kopalnych
CBSS – Rada Państw Morza Bałtyckiego
CEER – Rada Europejskich Regulatorów Energii
Dyrektywa gazowa – Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/73/WE z dnia 13 lipca 2009 r. dotycząca wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego i uchylająca dyrektywę 2003/55/WE (Dz.Urz.UE.2009,

 L 211/94)
ECO – Europejska Organizacja Węgla
EFTA – Europejskie Stowarzyszenie Wolnego Handlu
EITI – Inicjatywa na rzecz Jawności w Przemyśle Wydobywczym
EKE – Europejska Karta Energetyczna
ENTSO – Europejska Sieć Operatorów Elektroenergetycznych Systemów Przesyłowych (ang. European Network of Transmission System Operators for Electricity – ENTSO-E)
ERGEG – Europejska Grupa Regulatorów Rynku Energii Elektrycznej i Gazu
ERI – Elektroenergetyczna Inicjatywa Regionalna (ang. Electricity Regional Initiative)


13                                                                                          WYKAZ SKRÓTÓW I TERMINÓW




ERRA – Regionalne Stowarzyszenie Regulatorów Energii
ETBE – Europejski Traktat Bezpieczeństwa Energetycznego
ETS – Europejski Trybunał Sprawiedliwości
EWG – Europejska Wspólnota Gospodarcza
EWEA – Europejska Wspólnota Energii Atomowej
EWWiS – Europejska Wspólnota Węgla i Stali
JAE – Jednolity Akt Europejski, Luksemburg (Dz.U.2004.90.864/5)
k.o.r. – krajowe organy regulacyjne
KPMG Kosakowo – Kawernowy Podziemny Magazyn Gazu Kosakowo
KPMG Mogilno – Kawernowy Podziemny Magazyn Gazu Mogilno
UOIG – Usługi Świadczone w Ogólnym Interesie Gospodarczym (W dniu 20 grudnia 2011 r. Komisja Europejska przyjęła zmieniony pakiet unijnych zasad pomocy publicznej w odniesieniu do oceny rekompensaty ze środków publicznych za usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym)
PGNiG S.A. – Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo Spółka Akcyjna
PMG – Podziemny Magazyn Gazu
REMIT – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1227/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie integralności i przejrzystości hurtowego rynku energii (Dz.U.UE.L.2011.326.1)
SITPNiG – Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Przemysłu Naftowego i Gazowniczego
TEWG – Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą
TEWWiS – Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Węgla i Stali


14                                                                                     OPERATOR SYSTEMU MAGAZYNOWANIA




TFUE – Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
TKE – Traktat Karty Energetycznej
TPA – zasada dostępu stron trzecich do sieci/instalacji (Third Party Access)
Traktat konstytucyjny – Traktat ustanawiający Konstytucję dla Europy
Traktat z Lizbony – Traktat z Lizbony zmieniający Traktat o Unii Europejskiej i Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską (Dz.U.UE.C.2007.306.1)
Traktat z Maastricht – Traktat o Unii Europejskiej z Maastricht (Dz.U.2004.90.864/30)
Traktat z Nicei – Traktat z Nicei zmieniający Traktat o Unii Europejskiej i Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską (Dz.U.2004.90.864/32)
Traktaty Rzymskie (TR):
−    Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U.2004.90.864/2)
−    Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej (Dz.U.2004.90.864/3)
TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
TUE – Traktat o Unii Europejskiej
TWE – Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską
TWEN – Traktat ustanawiający Wspólnotę Energetyczną
UCTE – ang. Union for the Coordination of Transmission of Electricity
UNCLOS – Konwencja Narodów Zjednoczonych o prawie morza
UNFCCC – Ramowa konwencja Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu URE – Urząd Regulacji Energetyki
WEC – Światowa Rada Energetyczna



15                                                                                                WYKAZ SKRÓTÓW I TERMINÓW




WSSD – Światowy Szczyt na rzecz Zrównoważonego Rozwoju
WTO – Światowa Organizacja Handlu
ZUM – Zamawiający usługę magazynową


 



                                                               Od autora


        Drodzy Czytelnicy, oddaję w Wasze ręce książkę, która powstawała stopniowo i do której materiały były zbierane przez ostatnie kilka lat, i w której znajdują się regulacje odnoszące się do operatora systemu magazynowania. Wszelkie materiały znajdujące się w tej książce są lub były dostępne publicznie, też na stronach internetowych. Książka nie zawiera danych poufnych.
        Książka ta to kompendium wiedzy na temat regulacji, zestawień, komentarzy, orzecznictwa i przepisów prawnych odnoszących się do operatora systemu magazynowania, który, zgodnie z obecnie obowiązującym prawem energetycznym, jest przedsiębiorstwem energetycznym zajmującym się magazynowaniem paliw gazowych, odpowiedzialnym za eksploatację instalacji magazynowej.
        Jako absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego, będąc swego czasu aplikantką radcowską w OIRP Warszawa, podjęłam decyzję o uczestnictwie w Prawniczym Seminarium Doktoranckim ALK w Warszawie w zakresie prawa energetycznego, w międzyczasie kierując swoje zainteresowania ku prawom zwierząt, wydając książkę Status prawny psa w Polsce. Poradnik praktyka psiarza, Poligraf 2018, a także pisząc artykuły prawne i prowadząc blog www.statusprawnypsawpolsce.com. W tej książce powracam do aspektów związanych z prawem energetycznym.


18                                                                                 OPERATOR SYSTEMU MAGAZYNOWANIA




        Będąc od 11 lat prawnikiem w korporacji i grupie kapitałowej jednej z większych spółek w Polsce w zakresie prawa energetycznego, a także geologicznego i górniczego zwróciłam swoje zainteresowanie szczególnie w stronę operatora systemu magazynowania.
        W gąszczu przepisów trudno nam się czasem poruszać, dlatego przedstawię Państwu w jak najprostszy i przystępny sposób zarówno dla nie-prawników, jak i prawników, co bardziej istotne aspekty prawne związane z operatorem systemu magazynowania.

                                                                    ***

The book is a compendium of knowledge about regulations, materials, summaries, comments, jurisprudence and legal provisions related to the storage system operator, which, according to the currently binding energy law, is an energy company dealing in the storage of gaseous fuels, responsible for the operation of the storage installation.





                                                                  Wstęp


        Termin „regulacja” zgodnie ze słownikiem języka polskiego to działania podejmowane w celu nadania lub przywrócenia czemuś prawidłowego przebiegu, funkcjonowania itp. albo też ujmowanie czegoś w pewne przepisy i normy; akty prawne w celu jego prawidłowego działania. Podsumowując, termin „regulacja” według słownika języka polskiego oznacza:
−    działania podejmowane w celu nadania lub przywrócenia czemuś prawidłowego przebiegu, funkcjonowania itp.,
−    ujmowanie czegoś w pewne przepisy i normy,
−    też: przepis lub akt prawny,
−    odpowiednie nastawianie przyrządu, mechanizmu lub urządzenia warunkujące jego prawidłowe działanie,
−    utrzymywanie stałych, pożądanych wielkości fizycznych, np. temperatury lub ciśnienia.
        „Regulacja sektorowa jest to ogół norm prawnych, które są adresowane do przedsiębiorstw działających w tzw. sektorach sieciowych gospodarki (telekomunikacja, energetyka, transport kolejowy, poczta, sektor wodno-kanalizacyjny) i które mają w swoim założeniu służyć kontrolowaniu (przeciwdziałaniu nadużywania) znaczącej siły (pozycji) rynkowej, jaką często posiadają funkcjonujące w tych sektorach przedsiębiorstwa, zwłaszcza te zarządzające poszczególnymi sieciami i nierzadko mające status tzw. przedsiębiorstw pionowo zintegrowanych”¹.



¹ M. Szydło, Prawo konkurencji a regulacja sektorowa, Oficyna 2010, s. 3.




20                                                                                   OPERATOR SYSTEMU MAGAZYNOWANIA



       Regulacja związana jest z postępem technologicznym w takich dziedzinach, jak kolej, łączność, energetyka czy lotnictwo. Warunki techniczne prowadzenia objętej regulacją działalności, jej szczególne uwarunkowania historyczne oraz realizacja w jej ramach zadań publicznych państwa powodują, że niektóre dziedziny objęte są szczególną, najdalej idącą władczą ingerencją państwa².
       Zgodnie z obowiązującym prawem energetycznym regulacja to stosowanie określonych ustawą środków prawnych, włącznie z koncesjonowaniem, służących do zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego, prawidłowej gospodarki paliwami i energią oraz ochrony interesów odbiorców. „Ustawodawca dopuszczając (w art. 4 ust. 2, art. 4c i art. 4e pr. en.)³



²        Źródło: http://prawowity.pl/aktualnosci/18/1,,706, Regulacja_sektorowa_w_prawie_polskim./ [data pobrania: 10.05.2017];
 H. Gronkiewicz-Waltz, M. Wierzbowski (red.), Prawo gospodarcze: zagadnienia administracyjno-prawne, Warszawa 2010; W. Hoff, Prawny model regulacji sektorowej, Warszawa 2008; C. Kosikowski, Publiczne prawo gospodarcze Polski i Unii Europejskiej, Lexis Nexis, Warszawa 2010; K. Strzyczkowski, Publiczne prawo gospodarcze, Warszawa 2009.
³       Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz.U.2018.755). Art. 4 [Zadania i obowiązki przedsiębiorstwa energetycznego] ust. 2. Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją paliw gazowych lub energii jest obowiązane zapewnić wszystkim odbiorcom oraz przedsiębiorstwom zajmującym się sprzedażą paliw gazowych lub energii, na zasadzie równoprawnego traktowania, świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji paliw gazowych lub energii, na zasadach i w zakresie określonym w ustawie; świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji tych paliw lub energii odbywa się na podstawie umowy o świadczenie tych usług. Art. 4c. [Obowiązki przedsiębiorstwa energetycznego zajmującego się magazynowaniem paliw gazowych] 1. Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się magazynowaniem paliw gazowych jest obowiązane zapewniać odbiorcom oraz przedsiębiorstwom

 

21                                                                                                                                    WSTĘP




ingerencję w sferę wolności gospodarczej »niejako« przyjął, że rozwój konkurencji jest równie istotny jak instrumenty właściwe dla tradycyjnej regulacji, których zasadniczą funkcją jest zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego państwa. Nie wyklucza to przy tym możliwości urzeczywistnienia


zajmującym się sprzedażą paliw gazowych, na zasadzie równoprawnego traktowania, świadczenie usług magazynowania paliw gazowych w instalacjach magazynowych. Świadczenie usług magazynowania paliw gazowych odbywa się na podstawie umowy o świadczenie tych usług.
2. Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się magazynowaniem paliw gazowych jest obowiązane udostępniać operatorowi systemu przesyłowego gazowego tę część instalacji, która jest używana do magazynowania paliw gazowych i jest niezbędna do realizacji jego zadań.
3. Udostępnienie części instalacji, o której mowa w ust. 2, następuje za wynagrodzeniem, na zasadach określonych w odrębnej umowie. Ustalając wysokość wynagrodzenia, należy stosować stawki opłat za usługi magazynowania paliw gazowych ustalone w taryfie przedsiębiorstwa energetycznego zajmującego się magazynowaniem tych paliw.
Art. 4e. [Obowiązki przedsiębiorstwa energetycznego zajmującego się skraplaniem gazu ziemnego lub regazyfikacją skroplonego gazu ziemnego]
1. Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się skraplaniem gazu ziemnego lub regazyfikacją skroplonego gazu ziemnego przy użyciu instalacji skroplonego gazu ziemnego jest obowiązane, jeżeli jest to konieczne ze względów technicznych lub ekonomicznych, zapewniać odbiorcom oraz przedsiębiorstwom zajmującym się sprzedażą paliw gazowych, na zasadzie równoprawnego traktowania, świadczenie usług polegających na skraplaniu gazu ziemnego lub regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego; świadczenie tych usług odbywa się na podstawie umowy o świadczenie usług skraplania gazu ziemnego.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do terminali skroplonego gazu ziemnego przeznaczonych do magazynowania tego gazu.
Art. 4e1. [Czynności podejmowane wyłącznie przez operatorów systemu] Usługi przesyłania, dystrybucji, magazynowania paliw gazowych, skraplania gazu ziemnego lub regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego mogą być świadczone wyłącznie odpowiednio przez operatora systemu przesyłowego, operatora systemu dystrybucyjnego, operatora systemu magazynowania paliw gazowych, operatora systemu skraplania gazu ziemnego lub operatora systemu połączonego.


22                                                                                  OPERATOR SYSTEMU MAGAZYNOWANIA




celów stawianych tradycyjnej regulacji także przez instrumenty regulacji prokonkurencyjnej. Choć same w sobie mogą wydawać się niedostrzegalne, to jednak warto podkreślić, że konkurencja na rynku energetycznym w perspektywie długookresowej znacząco wpływa na poprawę bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej czy gazu ziemnego, będąc pośrednio również gwarantem realizacji usługi powszechnej. Presja konkurencji bowiem zmusza konkurentów do inwestycji w nowe, bardziej efektywne źródła wytwarzania energii, celem obniżenia kosztów jej wytwarzania”⁴.
        Zgodnie z dokumentem „Polityka energetyczna do 2030 roku” Ministerstwa Gospodarki, stanowiącym załącznik do uchwały nr 202/2009 Rady Ministrów z dnia 10 listopada 2009 roku, podstawowymi kierunkami polskiej polityki energetycznej są:
−    Poprawa efektywności energetycznej,
−    Wzrost bezpieczeństwa dostaw paliw i energii,
−    Dywersyfikacja struktury wytwarzania energii elektrycznej poprzez wprowadzenie energetyki jądrowej,
−    Rozwój wykorzystania odnawialnych źródeł energii, w tym biopaliw,
−    Rozwój konkurencyjnych rynków paliw i energii,
−    Ograniczenie oddziaływania energetyki na środowisko.
        Dokument ten wskazuje również, że poprawa efektywności energetycznej ogranicza wzrost zapotrzebowania na paliwa i energię, przyczyniając się do zwiększenia bezpieczeństwa


⁴          M. Krzykowski, Wolność działalności gospodarczej a regulacja prokonkurencyjna w sektorze energetycznym, PUG 2016/1/22-30 – artykuł/notka bibliograficzna, teza 6.

 


23                                                                                                                              WSTĘP




energetycznego na skutek zmniejszenia uzależnienia od importu, a także działa na rzecz ograniczenia wpływu energetyki na środowisko poprzez redukcję emisji. Dotyczy to również importu gazu i ropy naftowej, wobec czego istotną rolę do odegrania mają podziemne magazyny gazu.
        Ponadto podmiotem prowadzącym działalność związaną z magazynowaniem gazu ziemnego jest operator systemu magazynowania (OSM). OSM jest przedsiębiorstwem energetycznym, czyli podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w jednym z aspektów tej definicji, czyli magazynowania, jako procesem energetycznym.
        Przedsiębiorstwo energetyczne to podmiot prowadzący działalność gospodarczą w zakresie: wytwarzania, przetwarzania, magazynowania, przesyłania, dystrybucji paliw albo energii lub obrotu nimi, albo przesyłania dwutlenku węgla zgodnie z Prawem energetycznym (pr. en.). Natomiast zgodnie z art. 551 k.c.⁵ samo przedsiębiorstwo jest zorganizowa-


⁵      Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U.2018.1025).
Art. 551. [Przedsiębiorstwo] Przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:
1) oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
2) własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
3) prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
4) wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
5) koncesje, licencje i zezwolenia;


24                                                                                  OPERATOR SYSTEMU MAGAZYNOWANIA




nym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Biorąc powyższe pod uwagę, OSM to według obowiązującego pr. en. przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się magazynowaniem paliw gazowych, odpowiedzialne za eksploatację instalacji magazynowej.
        Funkcjonowanie operatora systemu magazynowania jest powiązane z tematyką magazynowania gazu. Operator systemu magazynowania do prowadzenia swojej działalności potrzebuje instalacji magazynowej oraz podziemnych magazynów gazu (PMG), bez których nie można mówić o gromadzeniu gazu, jego dystrybucji i handlu.
        OSM udostępnia moce i pojemności instalacji magazynowej zamawiającemu usługę magazynową (ZUM),

 art. 4 pr. en.⁶
        Art. 4. [Zadania i obowiązki przedsiębiorstwa energetycznego]
           1. Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją paliw lub energii, magazynowaniem energii lub paliw gazowych, w tym skroplonego gazu ziemnego, skraplaniem gazu ziemnego lub regazyfikacją skroplonego gazu ziemnego jest obowiązane utrzymywać zdolność urządzeń, instalacji i sieci do realizacji zaopatrzenia w te paliwa lub energię w sposób ciągły i niezawodny, przy zachowaniu obowiązujących wymagań jakościowych.



6) patenty i inne prawa własności przemysłowej;
7) majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
8) tajemnice przedsiębiorstwa;
9) księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

⁶      Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz.U.2018.755).

 


25                                                                                                                                  WSTĘP




        2. Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją paliw gazowych lub energii jest obowiązane zapewnić wszystkim odbiorcom oraz przedsiębiorstwom zajmującym się sprzedażą paliw gazowych lub energii, na zasadzie równoprawnego traktowania, świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji paliw gazowych lub energii, na zasadach i w zakresie określonym w ustawie; świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji tych paliw lub energii odbywa się na podstawie umowy o świadczenie tych usług.
        Skrót ZUM jest często stosowany w umowach, jest to zamawiający usługę magazynową, czyli osoba fizyczna lub prawna, a także jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, lecz posiadająca zdolność prawną, która korzysta z usługi magazynowej na podstawie umowy świadczenia usług magazynowania.
        Art. 4h. pr. en.⁷ [Odmowa świadczenia usług przez przedsiębiorstwo energetyczne wchodzące w skład przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo]
           Ust 3. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, na podstawie uzasadnionego wniosku, o którym mowa w ust. 2, może, w drodze decyzji, czasowo zwolnić z obowiązków, o których mowa w art. 4 ust. 2, art. 4c, art. 4d ust. 1 oraz art. 4e ust. 1, nałożonych na przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem, dystrybucją lub transportem gazu ziemnego, magazynowaniem, skraplaniem lub regazyfikacją skroplonego gazu ziemnego lub ograniczyć te obowiązki.

        OSM jako przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się magazynowaniem paliw gazowych jest zobowiązane do


 


⁷       Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz.U.2018.755).



26                                                                                  OPERATOR SYSTEMU MAGAZYNOWANIA




udostępnienia odbiorcom oraz przedsiębiorstwom zajmującym się sprzedażą paliw gazowych, na zasadzie równoprawnego traktowania, czyli TPA⁸, do świadczenia usług magazynowania paliw gazowych w instalacjach magazynowych.
        Art. 9h. ust 1. pr. en.⁹ – Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, na wniosek właściciela instalacji magazynowej, wyznacza, w drodze decyzji, na czas określony, operatora systemu magazynowania oraz określa instalacje, na których będzie wykonywana działalność gospodarcza.
        Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wyznacza się jednego operatora systemu przesyłowego gazowego albo jednego operatora systemu połączonego gazowego i jednego operatora systemu przesyłowego elektroenergetycznego albo jednego operatora systemu połączonego elektroenergetycznego. Ustawa nie wskazuje na ograniczenia wobec operatora systemu magazynowania. 
        Operatorem systemu magazynowania paliw gazowych może być: właściciel instalacji magazynowej, posiadający koncesję na wykonywanie działalności gospodarczej z wykorzystaniem tej instalacji.



⁸       TPA – ang. Third Party Access – odbiorcy końcowi mogą indywidualnie i swobodnie wybierać sprzedawcę energii.
⁹       Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz.U.2018.755).
Art. 9h. [Wyznaczenie operatora systemu]
1. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, na wniosek właściciela sieci przesyłowej, sieci dystrybucyjnej, instalacji magazynowej lub instalacji skroplonego gazu ziemnego, wyznacza, w drodze decyzji, na czas określony, operatora systemu przesyłowego, systemu dystrybucyjnego, systemu magazynowania, systemu skraplania gazu ziemnego lub operatora systemu połączonego oraz określa obszar, sieci lub instalacje, na których będzie wykonywana działalność gospodarcza, z zastrzeżeniem ust. 2.


27                                                            WSTĘP




       Przedsiębiorstwo energetyczne, jakim jest OSM, musi posiadać koncesję na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie magazynowania paliw gazowych, z którym właściciel instalacji magazynowej zawarł umowę powierzającą temu przedsiębiorstwu pełnienie obowiązków operatora z wykorzystaniem instalacji będących jego własnością.
Zgodnie z art. 4e¹ pr. en.¹⁰ działalność w zakresie magazynowania paliw gazowych przy wykorzystaniu instalacji magazynowych może być wykonywana jedynie przez podmiot wyznaczony na operatora systemu magazynowania paliw gazowych.
        Art. 4e¹. [Czynności podejmowane wyłącznie przez operatorów systemu]
        Usługi przesyłania, dystrybucji, magazynowania paliw gazowych, skraplania gazu ziemnego lub regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego mogą być świadczone wyłącznie odpowiednio przez operatora systemu przesyłowego, operatora systemu dystrybucyjnego, operatora systemu magazynowania paliw gazowych, operatora systemu skraplania gazu ziemnego lub operatora systemu połączonego.
        Według przepisów i regulaminu świadczenia usług magazynowania obecnie jest jeden operator, tj. działający na terytorium RP Operator Systemu Magazynowania, czyli Gas storage Poland Sp. z o.o. (dawniej OSM Sp. z o.o.). Usługa magazynowania paliw gazowych obejmuje m.in.: zatłaczanie paliwa gazowego do instalacji magazynowej, korzystanie przez danego użytkownika z pojemności czynnej tej instalacji magazynowej, oczywiście na potrzeby przechowywania


¹⁰      Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz.U.2018.755).



28                                                                                  OPERATOR SYSTEMU MAGAZYNOWANIA



zatłoczonego paliwa gazowego, oraz samo oddawanie paliwa gazowego z instalacji magazynowych.
        A co decyduje o zdolności instalacji magazynowej?
        Z całą pewnością trzeba stwierdzić, że kluczową rolę odgrywa moc zatłaczania, rozumiana jako maksymalna ilość paliwa gazowego, którą operator systemu magazynowania może przyjąć do zatłoczenia w ciągu godziny, a także pojemność czynna instalacji magazynowej – różnica między maksymalną pojemnością instalacji magazynowej a tzw. poduszką gazową, zwaną buforem, tj. pojemnością wymaganą do przechowywania paliwa gazowego, które musi pozostać w instalacji magazynowej w celu zapewnienia bezpieczeństwa pracy instalacji oraz minimalnego ciśnienia odbioru paliwa gazowego przez okres odbioru, gdy użytkownicy mogą odbierać paliwo gazowe z instalacji magazynowych, oraz moc odbioru, czyli taka maksymalna ilość paliwa gazowego, jaką OSM może wydać z instalacji magazynowej.
        Właściciel instalacji magazynowania, dla której nie wyznaczono operatora systemu magazynowania, ma obowiązek wystąpienia do Prezesa URE o wyznaczenie go na operatora systemu magazynowania albo powierzenia innemu przedsiębiorstwu energetycznemu, w drodze umowy, pełnienia obowiązków operatora systemu magazynowania i wystąpienia ze stosownym wnioskiem do Prezesa URE. W odróżnieniu od regulacji operatora systemu przesyłowego właściciel instalacji magazynowania może wystąpić do Prezesa URE o wyznaczenie jego samego na operatora instalacji magazynowania.
        Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się magazynowaniem paliw gazowych jest obowiązane udostępniać operatorowi systemu przesyłowego gazowego tę część instalacji, która jest używana do magazynowania paliw gazowych i jest niezbędna do realizacji jego zadań.


29                                                                                                                         WSTĘP



        Usługa magazynowania paliw gazowych może być świadczona wyłącznie przez operatora systemu magazynowania paliw gazowych. W przypadku gdy przedsiębiorstwo energetyczne lub przedsiębiorstwo zajmujące się transportem wydobytego gazu ziemnego za pomocą sieci gazociągów kopalnianych odmówi zawarcia umowy o świadczenie usług magazynowania paliw gazowych, jest ono obowiązane niezwłocznie pisemnie powiadomić Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki oraz zainteresowany podmiot, podając uzasadnienie odmowy.  
        Według pr. en. przedsiębiorstwo energetyczne wchodzące w skład przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo może odmówić świadczenia usługi magazynowania, jeżeli świadczenie tych usług może spowodować dla przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo trudności finansowe lub ekonomiczne związane z realizacją zobowiązań wynikających z uprzednio zawartych umów przewidujących obowiązek zapłaty za określoną ilość gazu ziemnego, niezależnie od ilości pobranego gazu, lub gdy świadczenie tych usług uniemożliwia wywiązanie się przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo z obowiązków w zakresie ochrony interesów odbiorców i ochrony środowiska.
        Według art. 44 ust 1. pr. en.¹¹ przedsiębiorstwo energetyczne, zapewniając równoprawne traktowanie odbiorców


¹¹     Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz.U.2018.755).
Art. 44. [Ewidencja księgowa i sprawozdania finansowe przedsiębiorstw energetycznych]
1. Przedsiębiorstwo energetyczne, zapewniając równoprawne traktowanie odbiorców oraz eliminowanie subsydiowania skrośnego, jest obowiązane prowadzić ewidencję księgową w sposób umożliwiający odrębne obliczenie kosztów i przychodów, zysków i strat dla wykonywanej działalności gospodarczej w zakresie:


30                                                                                  OPERATOR SYSTEMU MAGAZYNOWANIA



oraz eliminowanie subsydiowania skrośnego, jest obowiązane prowadzić ewidencję księgową w sposób umożliwiający odrębne obliczenie kosztów i przychodów, zysków i strat dla wykonywanej działalności gospodarczej w zakresie: magazynowania paliw gazowych, a także w odniesieniu do grup odbiorców określonych w taryfie.
        Przedsiębiorstwo energetyczne jest obowiązane do sporządzania, badania, ogłaszania i przechowywania sprawozdania finansowego na zasadach i w trybie określonych w przepisach o rachunkowości. Prawo energetyczne jednoznacznie wskazywało w poprzednio obowiązującej dyrektywie, jakie warunki musi spełnić OSM, aby być podmiotem niezależnym zgodnie z art. 15 Dyrektywy gazowej¹², a dokładnie w celu zapewnienia niezależności operatorowi systemu magazynowania musi spełnić łącznie następujące kryteria:
               1) Osoby odpowiedzialne za zarządzanie operatorem systemu magazynowania nie mogą uczestniczyć w strukturach przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo lub przedsiębiorstwa energetycznego zajmującego się produkcją, wytwarzaniem lub obrotem paliwami gazowymi, ani być odpowiedzialne,


1) dostarczania paliw gazowych lub energii, w tym kosztów stałych, kosztów zmiennych i przychodów, odrębnie dla wytwarzania, przesyłania, dystrybucji i obrotu paliwami gazowymi lub energią, magazynowania paliw gazowych i skraplania gazu ziemnego lub regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego, a także w odniesieniu do grup odbiorców określonych w taryfie;
2) niezwiązanym z działalnością wymienioną w pkt 1.
¹²      Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/73/WE z dnia 13 lipca 2009 r. dotycząca wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego i uchylająca dyrektywę 2003/55/WE (Dz.U.UE.L.2009.211.94). Archiwalna.


31                                                                                                                         WSTĘP



bezpośrednio lub pośrednio, za bieżącą działalność w tym zakresie;
               2) Osoby odpowiedzialne za zarządzanie operatorem systemu magazynowania mają zapewnioną możliwość niezależnego działania;
               3) Operator systemu magazynowania ma prawo podejmować niezależne decyzje dotyczące majątku niezbędnego do wykonywania działalności gospodarczej w zakresie magazynowania paliw gazowych;
               4) Organ przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo nie może wydawać operatorowi systemu magazynowania poleceń dotyczących jego bieżącej działalności ani podejmować decyzji w zakresie budowy lub modernizacji instalacji magazynowej, chyba że polecenia te lub decyzje dotyczyłyby działań operatora systemu magazynowania, które wykraczałyby poza zatwierdzony plan finansowy lub inny równoważny dokument.
        Dodatkowo OSM będący częścią przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo jest obowiązany zamieścić w statucie lub w umowie spółki postanowienia umożliwiające członkom zarządu podejmowanie niezależnych działań.
        Inną rolą OSM jest to, że w zakresie realizacji swoich zadań ma wpływ na dostawę paliw gazowych i tym samym na stan bezpieczeństwa państwa.
        Ponadto działania państwa powinny zmierzać, zgodnie z obowiązującymi regulacjami, do zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego m.in. poprzez dywersyfikację dostaw gazu¹³,


¹³      Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 kwietnia 2017 r. w sprawie minimalnego poziomu dywersyfikacji dostaw gazu ziemnego z zagranicy Dz.U. z 2017 r. poz. 902. Na podstawie art. 32 ust. 3 i 31 Ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne. Art. 32 ust. 2 ustawy mówi, że koncesje na wykonywanie działalności w zakresie obrotu ga-


32                                                                                  OPERATOR SYSTEMU MAGAZYNOWANIA



rozbudowę krajowej infrastruktury służącej do magazynowania gazu ziemnego, zasadę TPA.
        Biorąc pod uwagę złożoność problemu, tematyka tych zagadnień wymaga przybliżenia.
        Dyrektywa 2009/73/WE¹⁴, a konkretnie art. 8 określa zakres funkcjonowania organów regulacyjnych. Organy regulacyjne – w przypadku gdy państwa członkowskie tak postanowiły – lub państwa członkowskie zapewniają określenie kryteriów bezpieczeństwa technicznego, a także opracowanie i podanie do wiadomości publicznej zasad technicznych ustalających minimalne wymogi techniczno-projektowe i eksploatacyjne przyłączania do


zem ziemnym z zagranicą są wydawane z uwzględnieniem dywersyfikacji źródeł gazu oraz bezpieczeństwa energetycznego.
Dywersyfikacja dostaw gazu – mówiąc krótko, to dostarczanie gazu z różnych źródeł.
¹⁴ Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/73/WE z dnia 13 lipca 2009 r. dotycząca wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego i uchylająca dyrektywę 2003/55/WE (Dz.U.UE.L.2009.211.94).
Artykuł 8. [Zasady techniczne] Organy regulacyjne – w przypadku gdy państwa członkowskie tak postanowiły – lub państwa członkowskie zapewniają określenie kryteriów bezpieczeństwa technicznego, a także opracowanie i podanie do wiadomości publicznej zasad technicznych ustalających minimalne wymogi techniczno-projektowe i eksploatacyjne przyłączania do systemu instalacji LNG, instalacji magazynowych, innych systemów przesyłowych lub dystrybucyjnych oraz gazociągów bezpośrednich. Te zasady techniczne zapewniają interoperacyjność systemów oraz są obiektywne i niedyskryminacyjne. W stosownych przypadkach Agencja może wydać odpowiednie zalecenia dotyczące osiągania zgodności tych zasad. O zasadach tych powiadamia się Komisję zgodnie z art. 8 dyrektywy 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego.


33                                                                                                                         WSTĘP




systemu instalacji LNG, instalacji magazynowych, innych systemów przesyłowych lub dystrybucyjnych oraz gazociągów bezpośrednich. Te zasady techniczne zapewniają interoperacyjność systemów oraz są obiektywne i niedyskryminacyjne. W stosownych przypadkach Agencja (Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki) może wydać odpowiednie zalecenia dotyczące osiągania zgodności tych zasad. O zasadach tych powiadamiało się Komisję zgodnie z art. 8 dyrektywy 98/34/WE¹⁵ Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego.
        Obecnie zgodnie z Dyrektywą (UE) 2015/1535 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 września 2015 r. ustanawiającą procedurę udzielania informacji w dziedzinie przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego (ujednolicenie) (Dz.U.UE.L.2015.241.1).

¹⁵      Poprzednia Dyrektywa 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiająca procedurę udzielania informacji w dziedzinie norm i przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego (Dz.U.UE.L.1998.204.37).
Artykuł 8 ust. 1. Z zastrzeżeniem art. 10 Państwa Członkowskie niezwłocznie przekazują Komisji wszelkie projekty przepisów technicznych, z wyjątkiem tych, które w pełni stanowią transpozycję normy międzynarodowej lub europejskiej, w którym to przypadku wystarczająca jest informacja dotycząca odpowiedniej normy. Przekazują Komisji także podstawę prawną konieczną do przyjęcia uregulowań technicznych, jeżeli nie zostały one wyraźnie ujęte w projekcie.


34                                                                                  OPERATOR SYSTEMU MAGAZYNOWANIA




        Artykuł 5.
        1. Z zastrzeżeniem art. 7¹⁶ państwa członkowskie niezwłocznie przekazują Komisji wszelkie projekty przepisów technicznych, z wyjątkiem tych, które w pełni stanowią transpozycję normy międzynarodowej lub europejskiej, w którym to przypadku wystarczająca jest informacja dotycząca odpowiedniej normy; przekazują Komisji także uzasadnienie konieczności przyjęcia takich przepisów technicznych, jeżeli uzasadnienie to nie zostało wyraźnie ujęte w projekcie.
        Art. 33¹⁷. Organy regulacyjne – w przypadku gdy państwa członkowskie tak postanowiły – lub państwa członkowskie określają oraz publikują kryteria, zgodnie z którymi można określić zasady dostępu mające zastosowanie w odniesieniu do instalacji magazynowych oraz pojemności magazynowych gazociągów. Podają one do wiadomości publicznej lub zobowiązują operatorów systemów magazynowania


¹⁶      Dyrektywa (UE) 2015/1535 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 września 2015 r.
            Artykuł 7.
            1. Art. 5 i 6 nie stosuje się do tych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich lub dobrowolnych porozumień.
¹⁷      Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/73/WE z dnia 13 lipca 2009 r. dotycząca wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego i uchylająca dyrektywę 2003/55/WE (Dz.U.UE.L.2009.211.94).
Artykuł 33. [Dostęp do magazynowania] 1. W celu zorganizowania dostępu do instalacji magazynowych i do pojemności magazynowych gazociągów, w przypadku gdy jest to niezbędne z technicznego lub ekonomicznego punktu widzenia dla zapewnienia skutecznego dostępu do systemu w celu realizacji dostaw do odbiorców, a także w celu zorganizowania dostępu do usług pomocniczych, państwa członkowskie mogą wybrać jedną lub obydwie procedury, o których mowa w ust. 3 i 4. Procedury te należy stosować zgodnie z obiektywnymi, przejrzystymi i niedyskryminacyjnymi kryteriami.


35                                                                                                                         WSTĘP




i przesyłowych do podania do wiadomości publicznej, które instalacje magazynowe lub które części instalacji magazynowych, oraz które pojemności magazynowe gazociągów są oferowane w ramach różnych procedur.
        W celu określenia problemów regulacyjnych OSM, zgodnie z obowiązującymi przepisami i obecną dyrektywą gazową, trzeba określić jego status prawny, odniesienie do rynku gazu i instalacji magazynowej, a także wpływ liberalizacji rynku gazu na jego status i formę prawną, wymogi rynku wobec operatora i współdziałanie z pozostałymi operatorami, jego niezależność m.in. w aspekcie TPA.
        W ujęciu dyrektyw III Pakietu liberalizacyjnego zapewnienie bezpieczeństwa dostaw jest jednym z obowiązków, które są bezpośrednio przypisane organom regulacyjnym.
        Na elementy pojęcia Operatora Systemu Magazynowania zwanego potocznie OSM składają się pokrótce: ustalenie, że po pierwsze jest przedsiębiorstwem energetycznym, po drugie, że magazynuje paliwa gazowe i eksploatuje instalację magazynową, a także formy prawne realizacji tej usługi poprzez wymogi prawne i kształt umowy o świadczenie usług magazynowania.
        Uwzględniając Dyrektywę gazową powołano w 1999 roku do życia spółkę OSM Sp. z o.o., której głównym celem jest udostępnianie pojemności i mocy instalacji magazynowych, uwzględniając zapotrzebowanie uczestników rynku na usługi magazynowania gazu.
        Cele i zadania OSM:
        Do zadań Operatora Systemu Magazynowania Sp. z o.o. (obecnie to Gas Storage Poland Sp. z o.o.) należy w szczególności:


36                                                                                  OPERATOR SYSTEMU MAGAZYNOWANIA




−    Zapewnienie bezpieczeństwa funkcjonowania instalacji magazynowych i realizacji umów z użytkownikami tych instalacji,
−    Zapewnienie eksploatacji, konserwacji, remontów instalacji magazynowych i urządzeń, w sposób gwarantujący niezawodność ich funkcjonowania,
−    Zapewnienie długoterminowej zdolności instalacji magazynowych w celu zaspokajania uzasadnionych potrzeb w zakresie magazynowania paliw gazowych, a także w zakresie rozbudowy instalacji magazynowych,
−    Dysponowanie mocą instalacji magazynowych,
−    Świadczenie usług magazynowania niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania systemu gazowego,
−    Zarządzanie przepływami paliw gazowych kierowanych do i odbieranych z instalacji magazynowych oraz zapewnienie utrzymania parametrów jakościowych tych paliw,
−    Dostarczanie użytkownikom systemu oraz operatorom innych systemów informacji o warunkach świadczenia usług magazynowania paliw gazowych, w tym o współpracy z połączonymi systemami gazowymi,
−    Współpraca z innymi operatorami systemów gazowych lub przedsiębiorstwami energetycznymi w celu niezawodnego i efektywnego funkcjonowania systemów gazowych oraz skoordynowania ich rozwoju. OSM prowadzi również działalność z zakresu projektowania i budowy podziemnych magazynów gazu w złożach soli kamiennej oraz oferuje szerokie spektrum usług z zakresu branży gazowniczej, paliwowo -energetycznej, jak i branży budowalnej, tj.:


37                                                                                                                         WSTĘP




−    Usługi w branży gazowniczej – przygotowanie realizacji obiektów liniowych, instalacji systemu gazowniczego, prowadzenie rozruchu technologicznego zakładów oraz obiektów gazowniczych, jak również pełnienie funkcji inwestora zastępczego podziemnych magazynów gazu,
−    Usługi w branży paliwowo-energetycznej – przygotowanie formalno-prawne inwestycji, projektowanie instalacji systemu paliwowego, nadzór nad realizacją systemu paliwowego oraz przepompowni i baz magazynowania paliw płynnych, usługi w branży budowlanej¹⁸.
        Wyznaczenie poszczególnych obowiązków związanych z zagwarantowaniem świadczenia usług magazynowania następuje na podstawie umowy.
        Uprzywilejowanie OSM i jego status dają mu silną pozycję na rynku poprzez zapotrzebowanie i dostęp do usług magazynowania gazu ziemnego, które w dzisiejszych czasach mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego, a także odgrywają znaczącą rolę w systemie przesyłu i dystrybucji gazu ziemnego.
        Wydobycie gazu ziemnego, jego przesył i dystrybucja to proces bardzo kosztowny, z uwagi na udział opłaty za przesył w cenie.
        Na cenę wpływa też zmienność zużycia gazu i wahań w cyklach rocznych, dobowych i tygodniowych.
        Może w przyszłości powstanie rynek bardziej konkurencyjnych usług magazynowania i pojawi się operator konkurencyjny do spółki OSM (Gas Strage Poland Sp. z o.o.).
                                                            

Wykonane przez Onisoft.pl

2017 Wszelkie prawa zastrzeżone oceanksiazek.pl

Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony